Agenda

    • Vrij 12 april – Pakhûs SOLO, Stiens: PANFLUITIST MAtthijs koene speelt ‘song for life and death’

      Vrij 12 april – Pakhûs SOLO, Stiens: PANFLUITIST MAtthijs koene speelt ‘song for life and death’

      Calliope Tsoupaki, schreef voor de Dag van de Mensenrechten op maandag 10 december een nieuwe compositie voor panfluit solo: ‘Song for Life and Death’. Nederlands bekendste panfluitist Matthijs Koene speelde de première in de Dom van Utrecht. En hij speelt het opnieuw tijdens een concert met de gitarist Matthijs Koene, met wie hij een vast duo vormt.

      Met Song for Life and Death brengt Calliope Tsoupaki een hommage aan de mensen die hebben gestreden voor de mensenrechten. “Het is een lied voor de slachtoffers, voor de helden en voor degenen die zijn achtergebleven en aan hen denken. Een lied voor ons allemaal. Ik heb voor de panfluit gekozen omdat ik weet hoe prachtig en ontroerend de klank van Matthijs Koene is. Song for Life and Death is speciaal voor hem geschreven.”

      Wanneer: Vrij 12 april, 20:15 uur
      Waar: Pakhûs SOLO in Stiens

      Uitvoerenden:
      Matthijs Koene (panfluit), Stefan Gerritsen (gitaar)

      Meer info

    • Za 13 april – Domkerk, Utrecht: Tsoupaki’s ‘lukas passie’ in de dom van utrecht

      Za 13 april – Domkerk, Utrecht: Tsoupaki’s ‘lukas passie’ in de dom van utrecht

      ΠΑΘΗ ΚΑΤΑ ΛΟΥΚΑΝ – ofwel de Lukas Passie is een van Calliope Tsoupaki’s indrukwekkendste werken, een diep doorvoelde compositie die zij baseerde op fragmenten uit de Byzantijnse versie van het Evangelie van Lukas en op hymnes van de vijfde-eeuwse componist Romanus de Melodist. Zij schreef het stuk voor het Holland Festival van 2008 en voor het Nieuw Ensemble dat versterking kreeg van drie meesters op de oosterse ney, qanun en kemençe. Een mooie kans om het stuk te herbeleven in de Dom van Utrecht.

      Bas van Putten interviewde haar in 2008 voor de Groene Amsterdammer.“‘Kijk dit icoon’, zegt Calliope Tsoupaki (1963) in de keuken van haar Amsterdamse huis. Gekregen van de man die ze haar geestelijke vader noemt, een Griekse priester. Dit is de Jezus zoals Tsoupaki zich hem voorstelt. ‘Ik heb er vaak en lang naar gekeken. Kijk naar de ogen. Je ziet twee blikken. Het rechteroog kijkt streng en enigmatisch, het andere is liefdevol en omhelzend. Het icoon staat voor twee gevoelens: vreugde en droefenis. Het Grieks kent daar een woord voor: charmolypi. Het ene oog, wordt wel gezegd, is het oog van de Jezus die zal terugkeren om rechtvaardigheid te brengen, het andere is het oog van de man die ons komt redden.’

      Dat is de Christusfiguur aan wie de Grieks-Nederlandse componiste Calliope Tsoupaki, die in 1988 naar Nederland kwam voor een compositiestudie bij Louis Andriessen, haar oratorium Lucas Passie heeft gewijd. De semi-geënsceneerde wereldpremière in het Holland Festival, in een zogenaamde ‘mise-en-espace’ van festivalintendant Pierre Audi, wordt niet de zoveelste dramatisch gestileerde opmars naar het kruis, niet de zoveelste manifestatie van een passietraditie die Tsoupaki ten behoeve van haar werk bestudeerde, van Bach via Pärt tot de passies die Osvaldo Golijov, Wolfgang Rihm, Tan Dun en Sofia Goebaidoelina rond 2000 componeerden ter gelegenheid van Bachs 250ste sterfjaar. Naar vorm en inhoud is dit something completely different.

      Deze Lucas Passie is een hartsbekentenis: een avondvullend religieus werk van een diepgelovige componiste die een lange weg heeft moeten afleggen om de muziek te willen en te kunnen schrijven. Het werk gaat over haar hoogstpersoonlijke geloof in een man wiens zijn en lot haar al als kind tot tranen toe bewogen, en aan wiens terugkeer ter bevrijding van de mensheid ze niet twijfelt. Die Christus is de man van het icoon, dat haar zelfs in formele zin de weg wees: ‘Het eerste deel is het strenge oog, het tweede het liefdevolle. Het stuk is een icoon, geen schilderij. Voor het schilderen van een icoon gelden strenge regels. Je beeldt iets goddelijks af, iets mysterieus. Het moet de kracht weergeven van wat het uitbeeldt. Dat kan niet met pathetiek. Ik heb niets zomaar opgeschreven. Compositorisch houd ik alles onder controle. En ik maak geen vuist in mijn passie.’

      Wanneer: za 13 april 2019, 15:30 uur
      Waar: Domkerk in Utrecht

      Uitvoerenden:
      Domcantorij, solisten en orkest o.l.v. Domcantor Remco de Graas

      Meer info

    • Za 20 april – Domkerk, Utrecht: organist Jan Hage speelt première ‘Pour Notre-Dame’

      Za 20 april – Domkerk, Utrecht: organist Jan Hage speelt première ‘Pour Notre-Dame’

      Zaterdagmiddag 20 april om 15:30 speelt Jan Hage op het orgel van de Dom in Utrecht de première van Pour Notre-Dame. In dit orgelwerk brengt Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki een hommage aan de Notre-Dame, die deze week deels door vuur is verwoest. Volgende week spelen organisten door het hele land het nieuwe stuk.

      Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki was diepgeraakt toen zij op televisie zag hoe het vuur raasde door de Notre-Dame. “Een grote ramp. Terecht is veel geschreven over de waarde van de kerk voor het christendom, de architectuur en de kunst. Maar ook voor de muziek is de kathedraal een symbool. In de Notre-Dame is de eerste meerstemmige muziek gecomponeerd. De overweldigende ruimte en de grootse akoestiek inspireerden de koormeesters rond 1200 om het eenstemmige gregoriaans te verrijken met extra stemmen en muzikale ornamenten. Dat was een ongekende revolutie. De Notre-Dame is de wieg van onze westerse muziek. Gelijk na de brand ben ik begonnen met het componeren van Pour Notre-Dame: voor Onze-Lieve-Vrouw, voor de kerk en voor de muziek die ons allemaal verbindt.”

      De organisten betuigen met Pour Notre-Dame ook solidariteit met hun collega’s in Parijs, die het orgel van de kathedraal lang moeten missen. Het instrument is gebouwd door de negentiende-eeuwse meesterbouwer Aristide Cavaillé-Coll en staat bekend als een van de meest geavanceerde en indrukwekkende orgels ter wereld. Gelukkig heeft het orgel alleen roet- en stofschade opgelopen. Maar het zal jaren duren voordat het weer kan worden bespeeld. De optredens van de organisten die Pour Notre-Dame gaan spelen zullen bekend worden gemaakt in de agenda van componistdesvaderlands.nl.

      Wanneer: za 20 april 2019, 15:30 uur
      Waar: Domkerk in Utrecht

      Uitvoerenden:
      Jan Hage (0rgel)

    • Zo 21 april – Grote Kerk, Dordrecht: organist Cor Ardesch speelt ‘Pour Notre-Dame’

      Zo 21 april – Grote Kerk, Dordrecht: organist Cor Ardesch speelt ‘Pour Notre-Dame’

      Met Pour Notre-Dame brengt Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki een hommage aan de Notre-Dame, die deze week deels door vuur is verwoest. Meerdere organisten door het hele land spelen het nieuwe stuk.

      Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki was diepgeraakt toen zij op televisie zag hoe het vuur raasde door de Notre-Dame. “Een grote ramp. Terecht is veel geschreven over de waarde van de kerk voor het christendom, de architectuur en de kunst. Maar ook voor de muziek is de kathedraal een symbool. In de Notre-Dame is de eerste meerstemmige muziek gecomponeerd. De overweldigende ruimte en de grootse akoestiek inspireerden de koormeesters rond 1200 om het eenstemmige gregoriaans te verrijken met extra stemmen en muzikale ornamenten. Dat was een ongekende revolutie. De Notre-Dame is de wieg van onze westerse muziek. Gelijk na de brand ben ik begonnen met het componeren van Pour Notre-Dame: voor Onze-Lieve-Vrouw, voor de kerk en voor de muziek die ons allemaal verbindt.”

      De organisten betuigen met Pour Notre-Dame ook solidariteit met hun collega’s in Parijs, die het orgel van de kathedraal lang moeten missen. Het instrument is gebouwd door de negentiende-eeuwse meesterbouwer Aristide Cavaillé-Coll en staat bekend als een van de meest geavanceerde en indrukwekkende orgels ter wereld. Gelukkig heeft het orgel alleen roet- en stofschade opgelopen. Maar het zal jaren duren voordat het weer kan worden bespeeld. De optredens van de organisten die Pour Notre-Dame gaan spelen zullen bekend worden gemaakt in de agenda van componistdesvaderlands.nl.

      Wanneer: zo april 2019, 10:30 uur (tijdens een kerkdienst)
      Waar: Grote Kerk in Dordrecht

      Uitvoerenden:
      Cor Ardesch (0rgel)

    • Zo 21 april – Onze Lieve Vrouwekerk, Amsterdam: organist Nicholas Papadimitriou speelt ‘Pour Notre-Dame’

      Zo 21 april – Onze Lieve Vrouwekerk, Amsterdam: organist Nicholas Papadimitriou speelt ‘Pour Notre-Dame’

      Met Pour Notre-Dame brengt Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki een hommage aan de Notre-Dame, die deze week deels door vuur is verwoest. Meerdere organisten door het hele land spelen het nieuwe stuk.

      Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki was diepgeraakt toen zij op televisie zag hoe het vuur raasde door de Notre-Dame. “Een grote ramp. Terecht is veel geschreven over de waarde van de kerk voor het christendom, de architectuur en de kunst. Maar ook voor de muziek is de kathedraal een symbool. In de Notre-Dame is de eerste meerstemmige muziek gecomponeerd. De overweldigende ruimte en de grootse akoestiek inspireerden de koormeesters rond 1200 om het eenstemmige gregoriaans te verrijken met extra stemmen en muzikale ornamenten. Dat was een ongekende revolutie. De Notre-Dame is de wieg van onze westerse muziek. Gelijk na de brand ben ik begonnen met het componeren van Pour Notre-Dame: voor Onze-Lieve-Vrouw, voor de kerk en voor de muziek die ons allemaal verbindt.”

      De organisten betuigen met Pour Notre-Dame ook solidariteit met hun collega’s in Parijs, die het orgel van de kathedraal lang moeten missen. Het instrument is gebouwd door de negentiende-eeuwse meesterbouwer Aristide Cavaillé-Coll en staat bekend als een van de meest geavanceerde en indrukwekkende orgels ter wereld. Gelukkig heeft het orgel alleen roet- en stofschade opgelopen. Maar het zal jaren duren voordat het weer kan worden bespeeld. De optredens van de organisten die Pour Notre-Dame gaan spelen zullen bekend worden gemaakt in de agenda van componistdesvaderlands.nl.

      Wanneer: zo 21 april 2019, 11:25 en 17:55 uur (voor de mis)
      Waar: Onze Lieve Vrouwekerk in Amsterdam

      Uitvoerenden:
      Nicholas Papadimitriou (0rgel)

    • Zo 21 april – Grote-of Onze-Lieve-Vrouwekerk, Breda: organist Aart Bergwerff speelt ‘Pour Notre-Dame’

      Zo 21 april – Grote-of Onze-Lieve-Vrouwekerk, Breda: organist Aart Bergwerff speelt ‘Pour Notre-Dame’

      Met Pour Notre-Dame brengt Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki een hommage aan de Notre-Dame, die deze week deels door vuur is verwoest. Meerdere organisten door het hele land spelen het nieuwe stuk.

      Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki was diepgeraakt toen zij op televisie zag hoe het vuur raasde door de Notre-Dame. “Een grote ramp. Terecht is veel geschreven over de waarde van de kerk voor het christendom, de architectuur en de kunst. Maar ook voor de muziek is de kathedraal een symbool. In de Notre-Dame is de eerste meerstemmige muziek gecomponeerd. De overweldigende ruimte en de grootse akoestiek inspireerden de koormeesters rond 1200 om het eenstemmige gregoriaans te verrijken met extra stemmen en muzikale ornamenten. Dat was een ongekende revolutie. De Notre-Dame is de wieg van onze westerse muziek. Gelijk na de brand ben ik begonnen met het componeren van Pour Notre-Dame: voor Onze-Lieve-Vrouw, voor de kerk en voor de muziek die ons allemaal verbindt.”

      De organisten betuigen met Pour Notre-Dame ook solidariteit met hun collega’s in Parijs, die het orgel van de kathedraal lang moeten missen. Het instrument is gebouwd door de negentiende-eeuwse meesterbouwer Aristide Cavaillé-Coll en staat bekend als een van de meest geavanceerde en indrukwekkende orgels ter wereld. Gelukkig heeft het orgel alleen roet- en stofschade opgelopen. Maar het zal jaren duren voordat het weer kan worden bespeeld. De optredens van de organisten die Pour Notre-Dame gaan spelen zullen bekend worden gemaakt in de agenda van componistdesvaderlands.nl.

      Wanneer: zo 21 april 2019, 15:30 uur
      Waar: Grote-of Onze-Lieve-Vrouwekerk te Breda

      Uitvoerenden:
      Aart Bergwerff (0rgel)

    • Zo 21 april – Westerkerk, Amsterdam: organist Jos van der Kooy speelt ‘Pour Notre-Dame’

      Zo 21 april – Westerkerk, Amsterdam: organist Jos van der Kooy speelt ‘Pour Notre-Dame’

      Met Pour Notre-Dame brengt Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki een hommage aan de Notre-Dame, die deze week deels door vuur is verwoest. Meerdere organisten door het hele land spelen het nieuwe stuk.

      Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki was diepgeraakt toen zij op televisie zag hoe het vuur raasde door de Notre-Dame. “Een grote ramp. Terecht is veel geschreven over de waarde van de kerk voor het christendom, de architectuur en de kunst. Maar ook voor de muziek is de kathedraal een symbool. In de Notre-Dame is de eerste meerstemmige muziek gecomponeerd. De overweldigende ruimte en de grootse akoestiek inspireerden de koormeesters rond 1200 om het eenstemmige gregoriaans te verrijken met extra stemmen en muzikale ornamenten. Dat was een ongekende revolutie. De Notre-Dame is de wieg van onze westerse muziek. Gelijk na de brand ben ik begonnen met het componeren van Pour Notre-Dame: voor Onze-Lieve-Vrouw, voor de kerk en voor de muziek die ons allemaal verbindt.”

      De organisten betuigen met Pour Notre-Dame ook solidariteit met hun collega’s in Parijs, die het orgel van de kathedraal lang moeten missen. Het instrument is gebouwd door de negentiende-eeuwse meesterbouwer Aristide Cavaillé-Coll en staat bekend als een van de meest geavanceerde en indrukwekkende orgels ter wereld. Gelukkig heeft het orgel alleen roet- en stofschade opgelopen. Maar het zal jaren duren voordat het weer kan worden bespeeld. De optredens van de organisten die Pour Notre-Dame gaan spelen zullen bekend worden gemaakt in de agenda van componistdesvaderlands.nl.

      Wanneer: zo 21 april 2019, 10:30 uur
      Waar: Westerkerk te Amsterdam (als onderdeel van de Kerkdienst)

      Uitvoerenden:
      Jos van der Kooy (0rgel)

    • Ma 22 april – Grote kerk, Naarden: organist Wybe Kooijmans speelt ‘Pour Notre-Dame’

      Ma 22 april – Grote kerk, Naarden: organist Wybe Kooijmans speelt ‘Pour Notre-Dame’

      Met Pour Notre-Dame brengt Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki een hommage aan de Notre-Dame, die deze week deels door vuur is verwoest. Meerdere organisten door het hele land spelen het nieuwe stuk.

      Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki was diepgeraakt toen zij op televisie zag hoe het vuur raasde door de Notre-Dame. “Een grote ramp. Terecht is veel geschreven over de waarde van de kerk voor het christendom, de architectuur en de kunst. Maar ook voor de muziek is de kathedraal een symbool. In de Notre-Dame is de eerste meerstemmige muziek gecomponeerd. De overweldigende ruimte en de grootse akoestiek inspireerden de koormeesters rond 1200 om het eenstemmige gregoriaans te verrijken met extra stemmen en muzikale ornamenten. Dat was een ongekende revolutie. De Notre-Dame is de wieg van onze westerse muziek. Gelijk na de brand ben ik begonnen met het componeren van Pour Notre-Dame: voor Onze-Lieve-Vrouw, voor de kerk en voor de muziek die ons allemaal verbindt.”

      De organisten betuigen met Pour Notre-Dame ook solidariteit met hun collega’s in Parijs, die het orgel van de kathedraal lang moeten missen. Het instrument is gebouwd door de negentiende-eeuwse meesterbouwer Aristide Cavaillé-Coll en staat bekend als een van de meest geavanceerde en indrukwekkende orgels ter wereld. Gelukkig heeft het orgel alleen roet- en stofschade opgelopen. Maar het zal jaren duren voordat het weer kan worden bespeeld. De optredens van de organisten die Pour Notre-Dame gaan spelen zullen bekend worden gemaakt in de agenda van componistdesvaderlands.nl.

      Wanneer: ma 22 april 2019, 20:15 uur
      Waar: Grote kerk in Naarden

      Uitvoerenden:
      Wybe Kooijmans (0rgel)

    • Ma 22 april – Grote Kerk, Goes: organist Arno van Wijk speelt ‘Pour Notre-Dame’

      Ma 22 april – Grote Kerk, Goes: organist Arno van Wijk speelt ‘Pour Notre-Dame’

      Met Pour Notre-Dame brengt Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki een hommage aan de Notre-Dame, die deze week deels door vuur is verwoest. Meerdere organisten door het hele land spelen het nieuwe stuk.

      Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki was diepgeraakt toen zij op televisie zag hoe het vuur raasde door de Notre-Dame. “Een grote ramp. Terecht is veel geschreven over de waarde van de kerk voor het christendom, de architectuur en de kunst. Maar ook voor de muziek is de kathedraal een symbool. In de Notre-Dame is de eerste meerstemmige muziek gecomponeerd. De overweldigende ruimte en de grootse akoestiek inspireerden de koormeesters rond 1200 om het eenstemmige gregoriaans te verrijken met extra stemmen en muzikale ornamenten. Dat was een ongekende revolutie. De Notre-Dame is de wieg van onze westerse muziek. Gelijk na de brand ben ik begonnen met het componeren van Pour Notre-Dame: voor Onze-Lieve-Vrouw, voor de kerk en voor de muziek die ons allemaal verbindt.”

      De organisten betuigen met Pour Notre-Dame ook solidariteit met hun collega’s in Parijs, die het orgel van de kathedraal lang moeten missen. Het instrument is gebouwd door de negentiende-eeuwse meesterbouwer Aristide Cavaillé-Coll en staat bekend als een van de meest geavanceerde en indrukwekkende orgels ter wereld. Gelukkig heeft het orgel alleen roet- en stofschade opgelopen. Maar het zal jaren duren voordat het weer kan worden bespeeld. De optredens van de organisten die Pour Notre-Dame gaan spelen zullen bekend worden gemaakt in de agenda van componistdesvaderlands.nl.

      Wanneer: Ma 22 april , 20:00 uur
      Waar: Grote Kerk in Goes

      Uitvoerenden:
      Arno van Wijk (0rgel)

    • Wo 24 april – Academiegebouw, Leiden: organist Geerten van de Wetering speelt ‘Pour Notre-Dame’

      Wo 24 april – Academiegebouw, Leiden: organist Geerten van de Wetering speelt ‘Pour Notre-Dame’

      Met Pour Notre-Dame brengt Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki een hommage aan de Notre-Dame, die deze week deels door vuur is verwoest. Meerdere organisten door het hele land spelen het nieuwe stuk.

      Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki was diepgeraakt toen zij op televisie zag hoe het vuur raasde door de Notre-Dame. “Een grote ramp. Terecht is veel geschreven over de waarde van de kerk voor het christendom, de architectuur en de kunst. Maar ook voor de muziek is de kathedraal een symbool. In de Notre-Dame is de eerste meerstemmige muziek gecomponeerd. De overweldigende ruimte en de grootse akoestiek inspireerden de koormeesters rond 1200 om het eenstemmige gregoriaans te verrijken met extra stemmen en muzikale ornamenten. Dat was een ongekende revolutie. De Notre-Dame is de wieg van onze westerse muziek. Gelijk na de brand ben ik begonnen met het componeren van Pour Notre-Dame: voor Onze-Lieve-Vrouw, voor de kerk en voor de muziek die ons allemaal verbindt.”

      De organisten betuigen met Pour Notre-Dame ook solidariteit met hun collega’s in Parijs, die het orgel van de kathedraal lang moeten missen. Het instrument is gebouwd door de negentiende-eeuwse meesterbouwer Aristide Cavaillé-Coll en staat bekend als een van de meest geavanceerde en indrukwekkende orgels ter wereld. Gelukkig heeft het orgel alleen roet- en stofschade opgelopen. Maar het zal jaren duren voordat het weer kan worden bespeeld. De optredens van de organisten die Pour Notre-Dame gaan spelen zullen bekend worden gemaakt in de agenda van componistdesvaderlands.nl.

      Wanneer: wo 24 april 2019, 13:00 uur
      Waar: Academiegebouw (Rapenburg 73) in Leiden

      Uitvoerenden:
      Geerten van de Wetering (0rgel)

    • Vr 26 april – Lutherse Kerk, Groningen: organist Aart Bergwerff speelt ‘Pour Notre-Dame’

      Vr 26 april – Lutherse Kerk, Groningen: organist Aart Bergwerff speelt ‘Pour Notre-Dame’

      Met Pour Notre-Dame brengt Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki een hommage aan de Notre-Dame, die deze week deels door vuur is verwoest. Meerdere organisten door het hele land spelen het nieuwe stuk.

      Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki was diepgeraakt toen zij op televisie zag hoe het vuur raasde door de Notre-Dame. “Een grote ramp. Terecht is veel geschreven over de waarde van de kerk voor het christendom, de architectuur en de kunst. Maar ook voor de muziek is de kathedraal een symbool. In de Notre-Dame is de eerste meerstemmige muziek gecomponeerd. De overweldigende ruimte en de grootse akoestiek inspireerden de koormeesters rond 1200 om het eenstemmige gregoriaans te verrijken met extra stemmen en muzikale ornamenten. Dat was een ongekende revolutie. De Notre-Dame is de wieg van onze westerse muziek. Gelijk na de brand ben ik begonnen met het componeren van Pour Notre-Dame: voor Onze-Lieve-Vrouw, voor de kerk en voor de muziek die ons allemaal verbindt.”

      De organisten betuigen met Pour Notre-Dame ook solidariteit met hun collega’s in Parijs, die het orgel van de kathedraal lang moeten missen. Het instrument is gebouwd door de negentiende-eeuwse meesterbouwer Aristide Cavaillé-Coll en staat bekend als een van de meest geavanceerde en indrukwekkende orgels ter wereld. Gelukkig heeft het orgel alleen roet- en stofschade opgelopen. Maar het zal jaren duren voordat het weer kan worden bespeeld. De optredens van de organisten die Pour Notre-Dame gaan spelen zullen bekend worden gemaakt in de agenda van componistdesvaderlands.nl.

      Wanneer: vr 26 april 2019
      Waar: Lutherse Kerk te Groningen

      Uitvoerenden:
      Aart Bergwerff (0rgel)

    • Za 27 april – Grote Kerk, Elst: organist Dirk Luijmes speelt ‘Pour Notre-Dame’

      Za 27 april – Grote Kerk, Elst: organist Dirk Luijmes speelt ‘Pour Notre-Dame’

      Met Pour Notre-Dame brengt Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki een hommage aan de Notre-Dame, die deze week deels door vuur is verwoest. Meerdere organisten door het hele land spelen het nieuwe stuk.

      Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki was diepgeraakt toen zij op televisie zag hoe het vuur raasde door de Notre-Dame. “Een grote ramp. Terecht is veel geschreven over de waarde van de kerk voor het christendom, de architectuur en de kunst. Maar ook voor de muziek is de kathedraal een symbool. In de Notre-Dame is de eerste meerstemmige muziek gecomponeerd. De overweldigende ruimte en de grootse akoestiek inspireerden de koormeesters rond 1200 om het eenstemmige gregoriaans te verrijken met extra stemmen en muzikale ornamenten. Dat was een ongekende revolutie. De Notre-Dame is de wieg van onze westerse muziek. Gelijk na de brand ben ik begonnen met het componeren van Pour Notre-Dame: voor Onze-Lieve-Vrouw, voor de kerk en voor de muziek die ons allemaal verbindt.”

      De organisten betuigen met Pour Notre-Dame ook solidariteit met hun collega’s in Parijs, die het orgel van de kathedraal lang moeten missen. Het instrument is gebouwd door de negentiende-eeuwse meesterbouwer Aristide Cavaillé-Coll en staat bekend als een van de meest geavanceerde en indrukwekkende orgels ter wereld. Gelukkig heeft het orgel alleen roet- en stofschade opgelopen. Maar het zal jaren duren voordat het weer kan worden bespeeld. De optredens van de organisten die Pour Notre-Dame gaan spelen zullen bekend worden gemaakt in de agenda van componistdesvaderlands.nl.

       

      Wanneer: 27 april , 14.00 uur
      Waar: Grote Kerk in Elst (Gld) – Koningsdagconcert

      Uitvoerenden:
      Dirk Luijmes (0rgel)

    • Zo 28 april – Sint-Jan, Den Bosch: organist Véronique van den Engh speelt ‘Pour Notre-Dame’

      Zo 28 april – Sint-Jan, Den Bosch: organist Véronique van den Engh speelt ‘Pour Notre-Dame’

      Met Pour Notre-Dame brengt Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki een hommage aan de Notre-Dame, die deze week deels door vuur is verwoest. Meerdere organisten door het hele land spelen het nieuwe stuk.

      Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki was diepgeraakt toen zij op televisie zag hoe het vuur raasde door de Notre-Dame. “Een grote ramp. Terecht is veel geschreven over de waarde van de kerk voor het christendom, de architectuur en de kunst. Maar ook voor de muziek is de kathedraal een symbool. In de Notre-Dame is de eerste meerstemmige muziek gecomponeerd. De overweldigende ruimte en de grootse akoestiek inspireerden de koormeesters rond 1200 om het eenstemmige gregoriaans te verrijken met extra stemmen en muzikale ornamenten. Dat was een ongekende revolutie. De Notre-Dame is de wieg van onze westerse muziek. Gelijk na de brand ben ik begonnen met het componeren van Pour Notre-Dame: voor Onze-Lieve-Vrouw, voor de kerk en voor de muziek die ons allemaal verbindt.”

      De organisten betuigen met Pour Notre-Dame ook solidariteit met hun collega’s in Parijs, die het orgel van de kathedraal lang moeten missen. Het instrument is gebouwd door de negentiende-eeuwse meesterbouwer Aristide Cavaillé-Coll en staat bekend als een van de meest geavanceerde en indrukwekkende orgels ter wereld. Gelukkig heeft het orgel alleen roet- en stofschade opgelopen. Maar het zal jaren duren voordat het weer kan worden bespeeld. De optredens van de organisten die Pour Notre-Dame gaan spelen zullen bekend worden gemaakt in de agenda van componistdesvaderlands.nl.

       

      Wanneer: 28 april , 10.00 uur
      Waar: Sint-Jan in Den Bosch (voor en na de mis)

      Uitvoerenden:
      Véronique van den Engh (0rgel)