Agenda

    • zo 5 mei – Muziekgebouw aan ’t IJ, Amsterdam: Calliope tsoupaki prominente gastvrouw op jaarlijks componistendiner

      zo 5 mei – Muziekgebouw aan ’t IJ, Amsterdam: Calliope tsoupaki prominente gastvrouw op jaarlijks componistendiner

      Muziek componeren is net als koken. Balans houden en het combineren van de juiste ingrediënten. Niet zelden schitteren  componisten ook in de keuken. Daarom was het vorig jaar een gouden vondst: het componistendiner in het Muziekgebouw, waar een bont gezelschap Nederlandse componisten de avond zowel muzikaal als culinair invulde. Het was een klinkend succes en de start van een traditie. Het thema vrijheid, toepasselijk op 5 mei, maakt van het diner meer dan alleen een genoeglijk samenzijn.

      Op het tweede componistendiner is Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki een prominente gastvrouw. De panfluitist Matthijs Koene vertolkt haar compositie ‘Song for Life and Death’. Op de avond zelf ontdekt u welk gerecht Calliope op tafel zet.

      Schuif aan en geniet van eten en van bijzondere werken, uitgevoerd door topmusici en medegecomponeerd door een van de componisten waar u mee aan tafel zit.

      Het Muziekgebouw schrijft verder nog: “Met het componistendiner laten wij zien dat ongeacht het tijdsgewricht, er altijd componisten zullen zijn die nieuwe noten schrijven. De wereld van de hedendaagse muziek is er een die wortelt in een eeuwenoude traditie, die bruist van de energie en nieuwe ideeën. Iedereen is welkom.”

      Wanneer: zo 5 mei, 18:00 uur

      Waar: Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam
      Uitvoerenden:
      Meerdere ensembles

      Meer info

    • Wo 8 mei – Gotische Zaal, Den Haag: organist Jos van der Kooy speelt ‘Pour Notre-Dame’

      Wo 8 mei – Gotische Zaal, Den Haag: organist Jos van der Kooy speelt ‘Pour Notre-Dame’

      Met Pour Notre-Dame brengt Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki een hommage aan de Notre-Dame, die deze week deels door vuur is verwoest. Meerdere organisten door het hele land spelen het nieuwe stuk.

      Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki was diepgeraakt toen zij op televisie zag hoe het vuur raasde door de Notre-Dame. “Een grote ramp. Terecht is veel geschreven over de waarde van de kerk voor het christendom, de architectuur en de kunst. Maar ook voor de muziek is de kathedraal een symbool. In de Notre-Dame is de eerste meerstemmige muziek gecomponeerd. De overweldigende ruimte en de grootse akoestiek inspireerden de koormeesters rond 1200 om het eenstemmige gregoriaans te verrijken met extra stemmen en muzikale ornamenten. Dat was een ongekende revolutie. De Notre-Dame is de wieg van onze westerse muziek. Gelijk na de brand ben ik begonnen met het componeren van Pour Notre-Dame: voor Onze-Lieve-Vrouw, voor de kerk en voor de muziek die ons allemaal verbindt.”

      De organisten betuigen met Pour Notre-Dame ook solidariteit met hun collega’s in Parijs, die het orgel van de kathedraal lang moeten missen. Het instrument is gebouwd door de negentiende-eeuwse meesterbouwer Aristide Cavaillé-Coll en staat bekend als een van de meest geavanceerde en indrukwekkende orgels ter wereld. Gelukkig heeft het orgel alleen roet- en stofschade opgelopen. Maar het zal jaren duren voordat het weer kan worden bespeeld. De optredens van de organisten die Pour Notre-Dame gaan spelen zullen bekend worden gemaakt in de agenda van componistdesvaderlands.nl.

      Wanneer: wo 8 mei 2019, 12:45 uur
      Waar: Gotische Zaal te Den Haag

      Uitvoerenden:
      Jos van der Kooy (0rgel)

    • Vr 10 mei – Walburgiskerk, Zutphen: organist Toon Hagen speelt ‘Pour Notre-Dame’

      Vr 10 mei – Walburgiskerk, Zutphen: organist Toon Hagen speelt ‘Pour Notre-Dame’

      Met Pour Notre-Dame brengt Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki een hommage aan de Notre-Dame, die deze week deels door vuur is verwoest. Meerdere organisten door het hele land spelen het nieuwe stuk.

      Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki was diepgeraakt toen zij op televisie zag hoe het vuur raasde door de Notre-Dame. “Een grote ramp. Terecht is veel geschreven over de waarde van de kerk voor het christendom, de architectuur en de kunst. Maar ook voor de muziek is de kathedraal een symbool. In de Notre-Dame is de eerste meerstemmige muziek gecomponeerd. De overweldigende ruimte en de grootse akoestiek inspireerden de koormeesters rond 1200 om het eenstemmige gregoriaans te verrijken met extra stemmen en muzikale ornamenten. Dat was een ongekende revolutie. De Notre-Dame is de wieg van onze westerse muziek. Gelijk na de brand ben ik begonnen met het componeren van Pour Notre-Dame: voor Onze-Lieve-Vrouw, voor de kerk en voor de muziek die ons allemaal verbindt.”

      De organisten betuigen met Pour Notre-Dame ook solidariteit met hun collega’s in Parijs, die het orgel van de kathedraal lang moeten missen. Het instrument is gebouwd door de negentiende-eeuwse meesterbouwer Aristide Cavaillé-Coll en staat bekend als een van de meest geavanceerde en indrukwekkende orgels ter wereld. Gelukkig heeft het orgel alleen roet- en stofschade opgelopen. Maar het zal jaren duren voordat het weer kan worden bespeeld. De optredens van de organisten die Pour Notre-Dame gaan spelen zullen bekend worden gemaakt in de agenda van componistdesvaderlands.nl.

      Wanneer: vr 10 mei 2019, 20:00 uur
      Waar: Walburgiskerk in Zutphen

      Uitvoerenden:
      Toon Hagen (0rgel)

    • Zo 19 mei – Kapel Missiehuis, Panningen: organist Toon Hagen speelt ‘Pour Notre-Dame’

      Zo 19 mei – Kapel Missiehuis, Panningen: organist Toon Hagen speelt ‘Pour Notre-Dame’

      Met Pour Notre-Dame brengt Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki een hommage aan de Notre-Dame, die deze week deels door vuur is verwoest. Meerdere organisten door het hele land spelen het nieuwe stuk.

      Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki was diepgeraakt toen zij op televisie zag hoe het vuur raasde door de Notre-Dame. “Een grote ramp. Terecht is veel geschreven over de waarde van de kerk voor het christendom, de architectuur en de kunst. Maar ook voor de muziek is de kathedraal een symbool. In de Notre-Dame is de eerste meerstemmige muziek gecomponeerd. De overweldigende ruimte en de grootse akoestiek inspireerden de koormeesters rond 1200 om het eenstemmige gregoriaans te verrijken met extra stemmen en muzikale ornamenten. Dat was een ongekende revolutie. De Notre-Dame is de wieg van onze westerse muziek. Gelijk na de brand ben ik begonnen met het componeren van Pour Notre-Dame: voor Onze-Lieve-Vrouw, voor de kerk en voor de muziek die ons allemaal verbindt.”

      De organisten betuigen met Pour Notre-Dame ook solidariteit met hun collega’s in Parijs, die het orgel van de kathedraal lang moeten missen. Het instrument is gebouwd door de negentiende-eeuwse meesterbouwer Aristide Cavaillé-Coll en staat bekend als een van de meest geavanceerde en indrukwekkende orgels ter wereld. Gelukkig heeft het orgel alleen roet- en stofschade opgelopen. Maar het zal jaren duren voordat het weer kan worden bespeeld. De optredens van de organisten die Pour Notre-Dame gaan spelen zullen bekend worden gemaakt in de agenda van componistdesvaderlands.nl.

      Wanneer: zo 19 mei 2019, 15:00 uur
      Waar: Kapel Missiehuis in Panningen

      Uitvoerenden:
      Toon Hagen (0rgel)