Agenda

    • zo 5 mei – Muziekgebouw aan ’t IJ, Amsterdam: Calliope tsoupaki gastvrouw op jaarlijks componistendiner

      zo 5 mei – Muziekgebouw aan ’t IJ, Amsterdam: Calliope tsoupaki gastvrouw op jaarlijks componistendiner

      Componeren en koken hebben veel met elkaar gemeen. Zowel een kok als een componist tovert met ingrediënten voor verrassende klanken of smaken. Vaak schitteren componisten ook in de keuken. Het jaarlijkse Componistendiner in het Muziekgebouw is daarom een groot succes, met Nederlandse componisten die het publiek zowel muziek als gerechten voorschotelen.

      Op het tweede Componistendiner treedt Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki op als prominente gastvrouw. De panfluitist Matthijs Koene vertolkt haar compositie ‘Song for Life and Death’.

      Schuif aan en geniet van een avondvullend culinair programma met nieuwe muziek, uitgevoerd door topmusici en medegecomponeerd door een van de componisten waar u mee aan tafel zit.

      Het Muziekgebouw schrijft verder nog: “Met het componistendiner laten wij zien dat ongeacht het tijdsgewricht, er altijd componisten zullen zijn die nieuwe noten schrijven. De wereld van de hedendaagse muziek is er een die wortelt in een eeuwenoude traditie, die bruist van de energie en nieuwe ideeën. Iedereen is welkom.”

      Wanneer: zo 5 mei, 18:00 uur

      Waar: Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam
      Uitvoerenden:
      Meerdere ensembles

      Meer info

    • Wo 8 mei – Gotische Zaal, Den Haag: organist Jos van der Kooy speelt ‘Pour Notre-Dame’

      Wo 8 mei – Gotische Zaal, Den Haag: organist Jos van der Kooy speelt ‘Pour Notre-Dame’

      Met Pour Notre-Dame brengt Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki een hommage aan de Notre-Dame, die deze week deels door vuur is verwoest. Meerdere organisten door het hele land spelen het nieuwe stuk.

      Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki was diepgeraakt toen zij op televisie zag hoe het vuur raasde door de Notre-Dame. “Een grote ramp. Terecht is veel geschreven over de waarde van de kerk voor het christendom, de architectuur en de kunst. Maar ook voor de muziek is de kathedraal een symbool. In de Notre-Dame is de eerste meerstemmige muziek gecomponeerd. De overweldigende ruimte en de grootse akoestiek inspireerden de koormeesters rond 1200 om het eenstemmige gregoriaans te verrijken met extra stemmen en muzikale ornamenten. Dat was een ongekende revolutie. De Notre-Dame is de wieg van onze westerse muziek. Gelijk na de brand ben ik begonnen met het componeren van Pour Notre-Dame: voor Onze-Lieve-Vrouw, voor de kerk en voor de muziek die ons allemaal verbindt.”

      De organisten betuigen met Pour Notre-Dame ook solidariteit met hun collega’s in Parijs, die het orgel van de kathedraal lang moeten missen. Het instrument is gebouwd door de negentiende-eeuwse meesterbouwer Aristide Cavaillé-Coll en staat bekend als een van de meest geavanceerde en indrukwekkende orgels ter wereld. Gelukkig heeft het orgel alleen roet- en stofschade opgelopen. Maar het zal jaren duren voordat het weer kan worden bespeeld. De optredens van de organisten die Pour Notre-Dame gaan spelen zullen bekend worden gemaakt in de agenda van componistdesvaderlands.nl.

      Wanneer: wo 8 mei 2019, 12:45 uur
      Waar: Gotische Zaal te Den Haag

      Uitvoerenden:
      Jos van der Kooy (0rgel)

    • Vr 10 mei – Walburgiskerk, Zutphen: organist Toon Hagen speelt ‘Pour Notre-Dame’

      Vr 10 mei – Walburgiskerk, Zutphen: organist Toon Hagen speelt ‘Pour Notre-Dame’

      Met Pour Notre-Dame brengt Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki een hommage aan de Notre-Dame, die deze week deels door vuur is verwoest. Meerdere organisten door het hele land spelen het nieuwe stuk.

      Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki was diepgeraakt toen zij op televisie zag hoe het vuur raasde door de Notre-Dame. “Een grote ramp. Terecht is veel geschreven over de waarde van de kerk voor het christendom, de architectuur en de kunst. Maar ook voor de muziek is de kathedraal een symbool. In de Notre-Dame is de eerste meerstemmige muziek gecomponeerd. De overweldigende ruimte en de grootse akoestiek inspireerden de koormeesters rond 1200 om het eenstemmige gregoriaans te verrijken met extra stemmen en muzikale ornamenten. Dat was een ongekende revolutie. De Notre-Dame is de wieg van onze westerse muziek. Gelijk na de brand ben ik begonnen met het componeren van Pour Notre-Dame: voor Onze-Lieve-Vrouw, voor de kerk en voor de muziek die ons allemaal verbindt.”

      De organisten betuigen met Pour Notre-Dame ook solidariteit met hun collega’s in Parijs, die het orgel van de kathedraal lang moeten missen. Het instrument is gebouwd door de negentiende-eeuwse meesterbouwer Aristide Cavaillé-Coll en staat bekend als een van de meest geavanceerde en indrukwekkende orgels ter wereld. Gelukkig heeft het orgel alleen roet- en stofschade opgelopen. Maar het zal jaren duren voordat het weer kan worden bespeeld. De optredens van de organisten die Pour Notre-Dame gaan spelen zullen bekend worden gemaakt in de agenda van componistdesvaderlands.nl.

      Wanneer: vr 10 mei 2019, 20:00 uur
      Waar: Walburgiskerk in Zutphen

      Uitvoerenden:
      Toon Hagen (0rgel)

    • Za 11 mei – Sint-Cathrinakerk, Den Bosch: organist Véronique van den Engh speelt ‘Pour Notre-Dame’

      Za 11 mei – Sint-Cathrinakerk, Den Bosch: organist Véronique van den Engh speelt ‘Pour Notre-Dame’

      Met Pour Notre-Dame brengt Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki een hommage aan de Notre-Dame, die deze week deels door vuur is verwoest. Meerdere organisten door het hele land spelen het nieuwe stuk.

      Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki was diepgeraakt toen zij op televisie zag hoe het vuur raasde door de Notre-Dame. “Een grote ramp. Terecht is veel geschreven over de waarde van de kerk voor het christendom, de architectuur en de kunst. Maar ook voor de muziek is de kathedraal een symbool. In de Notre-Dame is de eerste meerstemmige muziek gecomponeerd. De overweldigende ruimte en de grootse akoestiek inspireerden de koormeesters rond 1200 om het eenstemmige gregoriaans te verrijken met extra stemmen en muzikale ornamenten. Dat was een ongekende revolutie. De Notre-Dame is de wieg van onze westerse muziek. Gelijk na de brand ben ik begonnen met het componeren van Pour Notre-Dame: voor Onze-Lieve-Vrouw, voor de kerk en voor de muziek die ons allemaal verbindt.”

      De organisten betuigen met Pour Notre-Dame ook solidariteit met hun collega’s in Parijs, die het orgel van de kathedraal lang moeten missen. Het instrument is gebouwd door de negentiende-eeuwse meesterbouwer Aristide Cavaillé-Coll en staat bekend als een van de meest geavanceerde en indrukwekkende orgels ter wereld. Gelukkig heeft het orgel alleen roet- en stofschade opgelopen. Maar het zal jaren duren voordat het weer kan worden bespeeld. De optredens van de organisten die Pour Notre-Dame gaan spelen zullen bekend worden gemaakt in de agenda van componistdesvaderlands.nl.

       

      Wanneer: 11 mei
      Waar: Sint-Cathrinakerk in Den Bosch

      Uitvoerenden:
      Véronique van den Engh (0rgel)

    • Zo 12 mei – Sint-Lambertuskerk, Helmond: organist Véronique van den Engh speelt ‘Pour Notre-Dame’

      Zo 12 mei – Sint-Lambertuskerk, Helmond: organist Véronique van den Engh speelt ‘Pour Notre-Dame’

      Met Pour Notre-Dame brengt Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki een hommage aan de Notre-Dame, die deze week deels door vuur is verwoest. Meerdere organisten door het hele land spelen het nieuwe stuk.

      Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki was diepgeraakt toen zij op televisie zag hoe het vuur raasde door de Notre-Dame. “Een grote ramp. Terecht is veel geschreven over de waarde van de kerk voor het christendom, de architectuur en de kunst. Maar ook voor de muziek is de kathedraal een symbool. In de Notre-Dame is de eerste meerstemmige muziek gecomponeerd. De overweldigende ruimte en de grootse akoestiek inspireerden de koormeesters rond 1200 om het eenstemmige gregoriaans te verrijken met extra stemmen en muzikale ornamenten. Dat was een ongekende revolutie. De Notre-Dame is de wieg van onze westerse muziek. Gelijk na de brand ben ik begonnen met het componeren van Pour Notre-Dame: voor Onze-Lieve-Vrouw, voor de kerk en voor de muziek die ons allemaal verbindt.”

      De organisten betuigen met Pour Notre-Dame ook solidariteit met hun collega’s in Parijs, die het orgel van de kathedraal lang moeten missen. Het instrument is gebouwd door de negentiende-eeuwse meesterbouwer Aristide Cavaillé-Coll en staat bekend als een van de meest geavanceerde en indrukwekkende orgels ter wereld. Gelukkig heeft het orgel alleen roet- en stofschade opgelopen. Maar het zal jaren duren voordat het weer kan worden bespeeld. De optredens van de organisten die Pour Notre-Dame gaan spelen zullen bekend worden gemaakt in de agenda van componistdesvaderlands.nl.

       

      Wanneer: zo 12 mei
      Waar: Sint-Lambertuskerk in Helmond

      Uitvoerenden:
      Véronique van den Engh (0rgel)

    • Zo 19 mei – Kapel Missiehuis, Panningen: organist Toon Hagen speelt ‘Pour Notre-Dame’

      Zo 19 mei – Kapel Missiehuis, Panningen: organist Toon Hagen speelt ‘Pour Notre-Dame’

      Met Pour Notre-Dame brengt Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki een hommage aan de Notre-Dame, die deze week deels door vuur is verwoest. Meerdere organisten door het hele land spelen het nieuwe stuk.

      Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki was diepgeraakt toen zij op televisie zag hoe het vuur raasde door de Notre-Dame. “Een grote ramp. Terecht is veel geschreven over de waarde van de kerk voor het christendom, de architectuur en de kunst. Maar ook voor de muziek is de kathedraal een symbool. In de Notre-Dame is de eerste meerstemmige muziek gecomponeerd. De overweldigende ruimte en de grootse akoestiek inspireerden de koormeesters rond 1200 om het eenstemmige gregoriaans te verrijken met extra stemmen en muzikale ornamenten. Dat was een ongekende revolutie. De Notre-Dame is de wieg van onze westerse muziek. Gelijk na de brand ben ik begonnen met het componeren van Pour Notre-Dame: voor Onze-Lieve-Vrouw, voor de kerk en voor de muziek die ons allemaal verbindt.”

      De organisten betuigen met Pour Notre-Dame ook solidariteit met hun collega’s in Parijs, die het orgel van de kathedraal lang moeten missen. Het instrument is gebouwd door de negentiende-eeuwse meesterbouwer Aristide Cavaillé-Coll en staat bekend als een van de meest geavanceerde en indrukwekkende orgels ter wereld. Gelukkig heeft het orgel alleen roet- en stofschade opgelopen. Maar het zal jaren duren voordat het weer kan worden bespeeld. De optredens van de organisten die Pour Notre-Dame gaan spelen zullen bekend worden gemaakt in de agenda van componistdesvaderlands.nl.

      Wanneer: zo 19 mei 2019, 15:00 uur
      Waar: Kapel Missiehuis in Panningen

      Uitvoerenden:
      Toon Hagen (0rgel)

    • Di 21 mei – Sint-Jan, Den Bosch: organist Véronique van den Engh speelt ‘Pour Notre-Dame’

      Di 21 mei – Sint-Jan, Den Bosch: organist Véronique van den Engh speelt ‘Pour Notre-Dame’

      Met Pour Notre-Dame brengt Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki een hommage aan de Notre-Dame, die deze week deels door vuur is verwoest. Meerdere organisten door het hele land spelen het nieuwe stuk.

      Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki was diepgeraakt toen zij op televisie zag hoe het vuur raasde door de Notre-Dame. “Een grote ramp. Terecht is veel geschreven over de waarde van de kerk voor het christendom, de architectuur en de kunst. Maar ook voor de muziek is de kathedraal een symbool. In de Notre-Dame is de eerste meerstemmige muziek gecomponeerd. De overweldigende ruimte en de grootse akoestiek inspireerden de koormeesters rond 1200 om het eenstemmige gregoriaans te verrijken met extra stemmen en muzikale ornamenten. Dat was een ongekende revolutie. De Notre-Dame is de wieg van onze westerse muziek. Gelijk na de brand ben ik begonnen met het componeren van Pour Notre-Dame: voor Onze-Lieve-Vrouw, voor de kerk en voor de muziek die ons allemaal verbindt.”

      De organisten betuigen met Pour Notre-Dame ook solidariteit met hun collega’s in Parijs, die het orgel van de kathedraal lang moeten missen. Het instrument is gebouwd door de negentiende-eeuwse meesterbouwer Aristide Cavaillé-Coll en staat bekend als een van de meest geavanceerde en indrukwekkende orgels ter wereld. Gelukkig heeft het orgel alleen roet- en stofschade opgelopen. Maar het zal jaren duren voordat het weer kan worden bespeeld. De optredens van de organisten die Pour Notre-Dame gaan spelen zullen bekend worden gemaakt in de agenda van componistdesvaderlands.nl.

       

      Wanneer: 21 mei, 20.00 uur
      Waar: Sint-Jan in Den Bosch

      Uitvoerenden:
      Véronique van den Engh (0rgel)

    • Do 23 mei – Muziekgebouw aan ’t IJ, Amsterdam: Calliope Tsoupaki geeft interview in Andriessen Festival

      Do 23 mei – Muziekgebouw aan ’t IJ, Amsterdam: Calliope Tsoupaki geeft interview in Andriessen Festival

      Van 23 t/m 26 mei viert het Muziekgebouw in Amsterdam de 80ste verjaardag van Louis Andriessen met een meerdaags festival. Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki gaat voorafgaand aan het openingsconcert in gesprek met Hans Haffmans en Jacqueline Oskamp over de legacy van Louis Andriessen. Zij maakt er zelf deel van uit. In 1988 reisde zij naar Nederland om bij hem compositie te gaan studeren.

      Over het openingsconcert:

      Drie composities tonen in vogelvlucht de carrière van Louis Andriessen in dit openingsconcert van het Andriessen Festival. Videokunstenaar Jaap Drupsteen creëert visuals bij alle drie de werken, voor een spectaculaire totaalervaring die deze avond voor het eerst in Nederland te zien zijn. Het oudste stuk van de avond, Hoketus (1976), ontstond vlak na Andriessens internationale doorbraakwerk De Staat. Van de radicale ‘beukmuziek’ van Hoketus is het een unieke reis naar de zinnelijke klankwereld van La Passione (2002).

      Andriessen schreef het extatische Dances oorspronkelijk in 1991 voor een choreografie van Bianca van Dillen. Dances, voor sopraan en ensemble, voert de luisteraar mee naar de wereld van de paranormale waarneming – een gave die gepaard gaat met angst en dramatiek. In La Passione (2002) voor stem, viool en ensemble achtervolgt de viool op een diabolische manier de stem. Andriessen baseerde het op het claustrofobische universum van de Italiaanse gedoemde dichter Dino Campana. De versie van La Passione met Drupsteens visuals was eerder te zien op het Acht Brücken Festival. De visuals bij Dances zijn een wereldpremière.

       

      Wanneer: do 23 mei
      Waar: Muziekgebouw in Amsterdam, 19:00 uur

      Uitvoerenden:ASKO|Schönberg, het interview vindt voor het concert plaats

      Meer info

    • Za 25 mei – Dom, Utrecht: Sascha Mommertz speelt ‘Charavgi’ van Calliope Tsoupaki

      Za 25 mei – Dom, Utrecht: Sascha Mommertz speelt ‘Charavgi’ van Calliope Tsoupaki

      In de Dom in Utrecht spelen de solisten van de Domcantorij en organist Jan Hage een programma met kamermuziek. Sascha Mommertz speelt ‘Charavgi’ voor blokfluit solo van Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki.

      Wanneer: za 25 mei
      Waar: Dom in Utrecht, 15:30 uur

      Uitvoerenden: Solisten Domcantorij, waaronder Sascha Mommertz, en Jan Hage

      Meer info

    • Zo 26 mei – Muziekgebouw, Amsterdam: Ere Lievonen speelt klavecimbelstuk ‘Common Passion’

      Zo 26 mei – Muziekgebouw, Amsterdam: Ere Lievonen speelt klavecimbelstuk ‘Common Passion’

      Ere Lievonen speelt in het festival voor Louis Andriessen orgel- en klavecimbelwerken, waaronder Common Passion van Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki.

      Het Muziekgebouw over het concert:

      In het oeuvre van Louis Andriessen neemt het orgel geen prominente plaats in: slechts één orgelwerk staat er op zijn naam. Hij componeerde De goddelijke routine – typische Andriessen-titel – voor de 125e geboortedag van zijn vader, componist Hendrik Andriessen, in 2017. Ere Lievonen speelt een bijzonder programma op orgel en klavecimbel met werken van zowel vader als zoon Andriessen, aangevuld met muziek van Andriessens oud-leerlingen Martijn Padding en Calliope Tsoupaki.

      Ere Lievonen is sinds 2009 de vaste bespeler van het microtonale Fokker-orgel in de Kleine Zaal van het Muziekgebouw, een uitzonderlijk instrument uit 1950 waarop het octaaf is onderverdeeld in maar liefst 31 tonen. Dankzij Lievonen klinkt Andriessens De goddelijke routine nu voor het eerst op het Fokker-orgel. Het klavecimbelwerk Overture to Orpheus (1982) heeft volgens Andriessen ‘het grensgebied tussen canon- en unisono-technieken’ tot onderwerp. De monomaan spiralende klanken vormen het voorspel tot een denkbeeldige opera over Orfeus.

      Waar: Muziekgebouw in Amsterdam
      Wanneer: zondag 26 mei, 11:00 uur.

      Uitvoerenden: Ere Lievonen (klavecimbel)

      Meer info

    • Vr 31 mei – Adventskerk, Alphen aan den Rijn: organist Simon Stelling speelt ‘Pour Notre-Dame’

      Vr 31 mei – Adventskerk, Alphen aan den Rijn: organist Simon Stelling speelt ‘Pour Notre-Dame’

      Met Pour Notre-Dame brengt Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki een hommage aan de Notre-Dame, die deze week deels door vuur is verwoest. Meerdere organisten door het hele land spelen het nieuwe stuk.

      Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki was diepgeraakt toen zij op televisie zag hoe het vuur raasde door de Notre-Dame. “Een grote ramp. Terecht is veel geschreven over de waarde van de kerk voor het christendom, de architectuur en de kunst. Maar ook voor de muziek is de kathedraal een symbool. In de Notre-Dame is de eerste meerstemmige muziek gecomponeerd. De overweldigende ruimte en de grootse akoestiek inspireerden de koormeesters rond 1200 om het eenstemmige gregoriaans te verrijken met extra stemmen en muzikale ornamenten. Dat was een ongekende revolutie. De Notre-Dame is de wieg van onze westerse muziek. Gelijk na de brand ben ik begonnen met het componeren van Pour Notre-Dame: voor Onze-Lieve-Vrouw, voor de kerk en voor de muziek die ons allemaal verbindt.”

      De organisten betuigen met Pour Notre-Dame ook solidariteit met hun collega’s in Parijs, die het orgel van de kathedraal lang moeten missen. Het instrument is gebouwd door de negentiende-eeuwse meesterbouwer Aristide Cavaillé-Coll en staat bekend als een van de meest geavanceerde en indrukwekkende orgels ter wereld. Gelukkig heeft het orgel alleen roet- en stofschade opgelopen. Maar het zal jaren duren voordat het weer kan worden bespeeld. De optredens van de organisten die Pour Notre-Dame gaan spelen zullen bekend worden gemaakt in de agenda van componistdesvaderlands.nl.

      Wanneer: vr 31 mei 2019, 20.15 uur
      Waar: Adventskerk te Alphen aan den Rijn

      Uitvoerenden:
      Simon Stelling (0rgel)